Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Adaptacja dziecka trzyletniego w przedszkolu.

Adaptacja dziecka trzyletniego w przedszkolu.

Dla dziecka 3-letniego moment pójścia do przedszkola to istotny przełom, który odbija się na jego dalszym życiu. Jest to niewątpliwie sytuacja budząca silne emocje. Dziecko czuje się wyrwane z rodzinnego układu, który gwarantuje mu poczucie stabilności i rozumienia tego, co się wokół niego dzieje. Maluch z dnia na dzień zostaje wrzucony w nieznane środowisko.

Musi przystosować się do:

- warunków nowego otoczenia i wymagań związanych z korzystaniem z urządzeń i wyposażenia przedszkola,

- nawiązywania kontaktów interpersonalnych z nieznajomymi ludźmi,

- przebywania w licznej grupie rówieśników;

- wymagań stawianych w zakresie czynności samoobsługowych i sposobów odnoszenia się do partnerów interakcji,

- zmiany dotychczasowych sposobów zaspokajania potrzeb emocjonalnych i biologicznych,

- zdobywania szybkiej orientacji w środowisku materialnym przedszkola,

- zmiany rytmu i trybu życia, organizacji dnia,

- braku oparcia w osobach bliskich w sytuacjach trudnych,

- innej pozycji w grupie przedszkolnej niż w rodzinie,

- zmiany w sytuacji rodzinnej, wywołanej faktem podjęcia przez matkę pracy zawodowej.

Konsekwencją tego jest fakt, że dziecko nie jest w stanie kontrolować sytuacji i odczuwa ją jako zagrożenie. Dzieci na nowe sytuacje reagują w różne sposób: płaczem (w ten sposób emocje znajdują ujście), wycofaniem (emocje nie znajdują ujścia, maluch staje się apatyczny, smutny), pozorną akceptacją (dziecko stosuje się do poleceń pani nauczycielki, jego zachowanie w przedszkolu nie budzi niepokoju, natomiast w domu staje się nie wytrzymania), zaburzeniem funkcjonowania (objawem może być np. moczenie nocne, jąkanie; taka sytuacja wymaga interwencji specjalistów). Proces przystosowania się dzieci 3-letnich do przedszkola może sprawić korzystne zmiany w ich rozwoju pod warunkiem, że będzie on przebiegał na miarę możliwości dziecka. Nie każdy trzylatek jest na tyle dojrzały i gotowy, aby temu procesowi samodzielnie nadać właściwy kierunek. Istnieje potrzeba wsparcia dziecka w tym działaniu przez intencjonalnie stworzone środowisko wychowawcze. Trudna adaptacja dziecka do przedszkola i przeżycia z nią związane mogą bowiem spowodować u malucha barierę utrudniającą oddziaływanie wychowawczo – dydaktyczne przedszkola, a nawet zahamować jego aktywność i rozwój.

Adaptację ułatwia:

- racjonalne podjęcie decyzji o zapisaniu dziecka do przedszkola,

- pozytywne myślenie o placówce (zaufanie do personelu),

- wcześniejsze poznanie placówki przez dziecko,

- dostarczenie dziecku, w okresie poprzedzającym pójście do przedszkola, doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi (nieobecność mamy),

- umożliwianie kontaktów z innymi dziećmi,

- usamodzielnianie dziecka,

- jasne ustalenie reguł i zasad funkcjonowania w rodzinie i w przedszkolu oraz konsekwencja w ich przestrzeganiu,

- stopniowe przyzwyczajanie dziecka do placówki (krótki czas pobytu w pierwszych dniach),

- akceptacja dziecka i rozumienie jego stresu,

- wspieranie malucha, okazywanie spokoju, stwarzanie poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania,

- przebywanie z dzieckiem po odebraniu z przedszkola (czas tylko dla niego),

- ujednolicenie rytmu życia w przedszkolu i w domu.

Adaptację utrudnia:

- niepewność decyzji rodziców o oddaniu dziecka do przedszkola,

- brak zaufania do placówki wyrzuty sumienia, niepokój,

- lęk, poczucie zagrożenia, nieznajomość placówki,

- brak jasnych reguł, zmienność,

- traktowanie dziecka przedmiotowo,

- brak doświadczeń społecznych malucha w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi,

- nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą,

- ”złe” przyzwyczajenia dziecka (zasypianie z dzieckiem),

- „rzucenie na głęboką wodę”- pełny wymiar godzin,

- pośpiech,

- zdenerwowanie,

- spóźnianie się – brak czasu dla dziecka,

- brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka – obrażanie się na dziecko,

- odrzucenie.

Udany start dziecka w przedszkolu jest efektem współdziałania wszystkich podmiotów tego procesu, a więc dziecka, jego rodziny, pracowników przedszkola (kadry pedagogicznej i personelu pomocniczego), otoczenia społecznego (grupy rówieśniczej, środowiska lokalnego). Budowanie dobrych relacji uwzględniających potrzeby obu stron nie jest procesem łatwym, ani szybkim, jednak przez wypracowanie bliskich i stałych form kontaktu korzyści mogą czerpać obydwie strony.

Nauczyciele:

1) więcej wiedzą o dziecku, łatwiej się im pracuje,

2) czują się bezpieczniej, wiedzą, że ich praca znajduje zrozumienie,

3) w trudnych sytuacjach mogą liczyć na współpracę z rodzicami,

4) mają możliwość korekty działań wychowawczych,

5) czują się docenieni, traktowani jak partnerzy,

6) są śmielsi w proszeniu o pomoc i dzieleniu się opiniami

Rodzice:

1) mają więcej informacji o dziecku, lepiej je poznają,

2) czują się bezpiecznie wiedząc, że w każdym momencie spotkają się ze zrozumieniem nauczyciela,

3) czują się ważnymi partnerami w wychowaniu,

4) mają możliwość zwiększenia kompetencji wychowawczych w sytuacjach kryzysowych, mogą sprawniej udzielić pomocy dziecku.

Zaangażowanie rodziców w życie placówki nie tylko łączy ich z przedszkolem, ale i ze sobą. Siła tkwi zawsze w zespole. Wspólna troska o dobro dziecka, wzajemne zrozumienie i współpraca wyżej wymienionych środowisk powinny być gwarantem sukcesu.

LITERATURA:

  1. Okoń W., Słownik pedagogiczny, Warszawa 1978
  2. Przetacznikowa M. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży
  3. Kąkol M., Z badań nad warunkami adaptacji dzieci trzyletnich do przedszkola, „Wychowanie w przedszkolu” 2/1988
  4. Gruszczyk – Kolczyńska E. Płaczę i rozpaczam, gdy muszę iść do przedszkola, „Wychowanie w przedszkolu” 2/1998
  5. Lubowiecka J. Trudności dziecka w przystosowaniu się do przedszkola „Wychowanie w przedszkolu” 6/2001
  6. Lubowiecka J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa 2000